Iedereen heeft het al wel eens meegemaakt. Je maakt een mooi en overzichtelijk Excel bestand om met je collega’s te delen. Maar je wil natuurlijk niet dat iemand anders aanpassingen maakt aan je bestand. Dus je stelt een wachtwoord in, zodat enkel jij aanpassingen kan maken!
Maar na een paar weken/maanden wil je zelf aanpassingen maken maar je bent natuurlijk zelf het wachtwoord vergeten. In plaats van alles over te typen in een nieuw Excel bestand is er een eenvoudige manier om het wachtwoord van je bestand te verwijderen.
Ga naar je bestand via Explorer en verander de extensie van .xlsx naar .zip. Bevestig dat je zeker bent de extentie wil veranderen.


Open nu het zip-bestand door er op te dubbel klikken. Normaal gezien zou je volgende mappen moeten zien.

Dubbelklik nu op folder xl en daarna op worksheets. Hier zie je een aantal bestanden met extensie xml.

Deze bestanden komen overeen met het aantal worksheets in je Excel bestand. Kies nu het bestand dat overeenkomt met het tabblad waarop een wachtwoord staat en kopier dit bestand naar een locatie op je pc. Hierna kan je het bestand openen in je favoriete text-editor (Ikzelf gebruik Notepad++).
Zoek nu in het bestand naar <sheetProtection en verwijder alles tot aan />

Sla het bestand op op je harde schijf en kopieer het van deze locatie weer naar het zip-bestand en bevestig dat je het bestaande bestand wil vervangen.
Als je nu de extensie van het zip-bestand opnieuw wijzigt naar .xlsx kan het het bestand openen en wijzigen zonder dat er achter een wachtwoord wordt gevraagd!